Hoe ziet een dag eruit?

De dag heeft een vaste structuur, met vaste momenten voor spelen, het eten van fruit, lunch, tussendoortje en er zijn natuurlijk ook rustmomenten voor de kinderen die daar behoefte aan hebben. Natuurlijk houden we er rekening mee dat baby’s vaak nog geen vast dagritme hebben. 

Ik doe m’n best om kinderen een afwisselende, gevarieerde dag te bieden.

Er is ruim voldoende ontwikkelingsmateriaal aanwezig voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Het spelmateriaal is van een goede kwaliteit, vaak van hout, zonder al te veel lichtjes, elektronische geluiden, toeters en bellen. Natuurlijk hebben we wel muziekinstrumentjes, waarop de kinderen zich kunnen uitleven.

Ik zorg dat er voldoende uitdaging is voor ieder kind en wissel het speelgoed af, niet te veel tegelijk en steeds weer iets anders. Als we hebben gespeeld, ruimen we dat (samen) weer op. 

We doen veel samen en er zijn natuurlijk ook momenten waarop de kinderen zelf spelen. 

Ik vind het heerlijk om prentenboeken voor te lezen, maar ook om “voorgelezen” te worden door de kinderen. Ook bewegen we op muziek en zingen we liedjes. Zelf heb ik vroeger dwarsfluit en trompet gespeeld, maar ik ben nu bezig met gitaarles, zodat ik de kinderen straks tijdens het zingen kan begeleiden op gitaar. Natuurlijk knutselen we ook.

In de ruime tuin kunnen de kinderen heerlijk spelen. In de zomer is er naast zon ook voldoende schaduw in de tuin. Er is een stuk gras, een leuk speelhuisje, een glijbaantje, een waterbaan, een waterkasteel (om zelf te bouwen), en natuurlijk ook (loop)fietsjes, een kruiwagentje, een tractor, ballen, etc. 

 

Het voordeel van zo’n klein groepje kinderen is dat je er fijn samen op uit kunt. Natuurlijk staat de veiligheid voorop. Oók bij uitstapjes. Ik heb een kinderwagen waar 4 kinderen tegelijk in kunnen.  Er zijn verschillende (omheinde) speeltuinen in de directe omgeving, waarvan sommige ook met zand. Ook is er een kinderboerderij op loopafstand. Verder is er een park in de buurt, waar we ’s zomers kunnen picknicken. Daar kunnen we ook lekker struinen, op zoek naar blaadjes en andere dingen die je kunt vinden in de natuur.

Gedurende de dag komen er ongemerkt heel wat ontwikkelingsgebieden aan de orde. De kinderen leren spelenderwijs. Ik breng verdieping aan in hun spel, zonder dat ze dat in de gaten hebben. Op de pagina “ontwikkeling stimuleren/VE-programma” informeer ik je nog verder over hoe ik de ontwikkeling van mijn gastkindjes stimuleer.

 

De kinderen zullen ook kennismaken met Jaap. Dat is een aap die bij mij thuis woont. Hij is heel enthousiast en nieuwsgierig. Hij vindt het fijn om overal aan mee te mogen doen, samen met de kinderen. (Vooral als we iets lekkers gaan bakken staat hij vooraan.) Jaap en de kinderen leren veel van elkaar. Daar wordt hij best moe van dus hij slaapt één of twee keer per dag. Hij heeft ook een eigen bedje in de slaapruimte. 

 

Jaap hoopt stiekem dat hij af en toe een keer wordt uitgenodigd om een nachtje bij één van de kinderen thuis te mogen logeren.